Kako se vaše oštećenje sluha pogoršava, možete imati poteškoća da ispratite sve razgovore, bilo da je to porodični obrok, odlazak na kafu sa prijateljima ili u bioskop.

Učetvujte ponovo u razgovoru

Ako vam je teško da pratite ono o čemu drugi ljudi pričaju, teže je biti aktivan učesnik u zanimljivim razgovorima. To je zato što zbog oštećenja sluha često propuštate mnoge suptilne znakove. Nasuprot tome, ljudi koji čuju dobro podsvesno shvataju kada druga osoba želi da kaže nešto, jer čuju stvari poput one kada osoba udahne pre nego što progovori.

Dakle, da biste ostali aktivni, morate da učestvujete u razgovoru. To zahteva da dobro čujete.

 

Ako imate slušni aparat, vaš audiolog ga može preciznije prilagoditi vama. Ako nemate slušni aparat, audiolog vas onda može savetovati o mogućnostima.

 

Mnogo ljudi pravi dosta buke!

Smatrate da su individualni razgovori u redu. Čuje se manje zvukova koji smetaju, jasno je ko treba kada da govori, a vi ste uglavnom blizu sagovornika.

 

Ali svaka nova osoba koja se doda u grupu utiče na to da je teže pratiti razgovor. Ako razmišljate o porodičnom obroku ili večeri, brzo se menjaju teme. Različiti ljudi se uključuju u razgovore i napuštaju ih. Ljudi razgovaraju istovremeno i preko sobe. Postaju strastveni i brže razgovaraju.

 

Ljudi sa oštećenjem sluha često mogu teže da se snađu u takvim situacijama. Evo nekoliko jednostavnih, praktičnih načina da vam bude lakše.

 

Dakle, treba samo da čujem glasnije?

Nažalost, to nije tako jednostavno. Glasniji zvukovi samo su deo odgovora - reč je i o savladavanju buke i fokusiranju svog  sluha. Buka zavlada vašim svetom i ako ne čujete dobro, može biti teže razdvojiti zvukove jedne od drugih, pa je teže usredsrediti se na ono što želite da čujete.

 

Čini se da svi zvukovi dolaze odjednom u jedan opšti „zvučni zid“ gde se pozadinska buka i govor mešaju. Možda čujete ljude kako govore, ali je teže to izdvojiti; teže je reći gde govor započinje i zaustavlja se. To je zato što sa „zvučnim zidom“ možete da čujete, ali je teže fokusirati se na određeni zvuk.

 

Ne možete tako dobro da prepoznate odakle zvuk dolazi, pa je teško brzo usmeriti pažnju. Javlja se manja sposobnost da birate šta želite da slušate.

 

Da biste dobro čuli, morate biti u stanju da ignorišete neki zvuk kako biste se mogli usredsrediti na ono što želite da čujete.

 

Kafići i restorani komplikuju slušanje

Kada razgovarate s nekim i nema mnogo drugih zvukova, vaš razgovor se jasno ističe. Ali na bučnijim mestima kao što su restorani i druga javna mesta, zvuk koji želite da čujete se više meša sa ostalim zvukovima. Suočavate se sa klopotanjem iz kuhinje, mešovitim brbljanjem sa okolnih stolova i muzikom koja se takmiči za vašu pažnju.

Postaje teže prigušiti buku i fokusirati se na pojedinačne zvukove. Ali to nije nemoguće, sve dok ste svesni izazova sa bukom.

 

Dobar savet je da zatražite miran sto. A ako imate Bluetooth® slušna pomagala, lični mikrofon vam može pomoći prenošenjem glasa druge osobe direktno u uši.

 

Uključite se u predstave, bioskope, crkve i još mnogo toga

Druženje može biti odlazak sa prijateljima i porodicom u bioskop ili pozorište. Ili možda više volite predavanja ili prezentacije. Na takvim mestima oštećenje sluha može stvoriti određene izazove. Srećom, mnoga javna mesta imaju ugrađene prostorne petlje. Ovi sistemi šalju zvuk direktno na prijemnik određenih vrsta slušnih pomagala.

 

Uz korekciju sluha, druženje postaje lakše

Ako imate oštećenje sluha, Vaš mozak mora više da radi kako bi razumeo zvuk na društvenim događajima poput porodičnih večera ili svadbi. Postaje zamornije jer se bavite višestrukim razgovorima koji se razvijaju brzo i nepredvidivo. Tako iz kuhinje može da ima puno pozadinske buke, a možda i drugih zvukova.

Vaš mozak je neverovatna alatka i može se oslanjati na vašu memoriju kako bi automatski popunjavao reči i zvukove koji nedostaju kako biste mogli da razumete širu sliku. Ali potreban vam je mnogo veći mentalni napor.

 

Pa šta da radim?

 

Slušajte mozgom, a ne ušima

Uši skupljaju zvuk. One stalno skupljaju sav zvuk oko vas - čak i kada spavate. Ali vaš mozak daje smisao zvuku. Vaš mozak odlučuje na šta ćete se fokusirati, a koju će buku filtrirati.

 

Naš mozak ima izvanrednu sposobnost da se fokusira na zvuk koji nas interesuje i da ignoriše sve ostalo. Ova sposobnost se naziva „selektivna pažnja“. Naš mozak ima sopstveni sistem za smanjenje buke i vrlo je efikasan. Međutim, kako vam sluh postaje slabiji, vaš mozak ima manje informacija na koje može primeniti ovu selektivnu funkciju.

 

Ako imate oštećenje sluha, razgovori crpe više mentalne energije. Možda ste već iskusili da se uveče osećate vrlo umorno. Što više buke i kompleksnih zvukova mozak mora da obradi, to je više napora za vaš mozak.

Ako se uveče osećate suviše iscrpljeno i sumnjate da ne čujete dobro iskoristite akciju i u nekom od Audiovox predstavništva besplatno proverite sluh, proveru sluha možete zakazati putem online formulara ako kliknete <<< OVDE  >>>